.

Thursday, January 24, 2013

Egy uj kezdet!

Trallala, nem fogjatok elhinni, micsoda sikerelmenyem volt ma. MATEK. Nem vicc. Naszoval a dolog ott kezdodott ugye, hogy "kik is vagyunk valojaban" meg "mi leszek, ha nagy leszek", stb. Hosszas hezitalas utan a noverkepzo nyert, igy utananeztem, mi kell hozza, hogy oda beiratkozzaka mi foiskolankon, ahol van keteves kepzes. Kiderult, hogy el kell menni egy szintfelmerore angol, mint masodik nyelvbol, aztan fogalmazasbol, es vegul matekbol. Angol felmero azert kellett volna, mert en itt az Allamokban nem jartam meg egyetemre, bar igaz, tanitani viszont tanitottam. Na mindegy, ha kell, hat kell, en nem huzodzkodtam volna, de kiderult, ezen a heten mar ilyen tesztet nem lehet letenni, a mult hettel bezarolag vege. Majd jovo felevtol. No jol panikba estem, hogy hat akkor mi lesz, micsoda szivas mar, varhatok szeptemberig?! De persze nem hagytam magam, hanem egyenesen az angol tanszek vezetojenek irtam egy konyorgo levelet: ne izeljenek mar, evek ota tanitok itt, higgyek el legyenek szivesek, hogy meg tudok szolalni, de tenyleg.

Namarmost, minden szaknak van ketfele listaja a kulonbozo szukseges kurzusokrol: a kotelezo minimum szint, es a "jo lenne, ha..." A kotelezo noverkepzore az English 101 volt, ami nevevel ellentetben azert nem annyira gyik, mert ilyeneket tanulnak, mint a kulonbozo fogalmazastipusok es arnyalatok kifejezese; mig a "jo lenne, ha" szint az az English 102 vagy 109. A 102 az a 101 tovabbgondolasa, gyakorlatilag mindenfele kreativ es hivatalos iroi feladatokal, valamint tudomanyos cikkirassal foglalkozik, mig a 109 az uzleti levelezes. Szoval mikor a konyorgo levelet fogalmaztam, gondoltam magamban, hogy ha mar az ember nyirjed, miert ne tegye a leheto legpofatlanabbul. Igy aztan nem is a 101-re kertem felvetelt szintfelmero nelkul, hanem egyenesen a 102 vagy a 109-re. Es mit tesz Isten, csont nelkul megengedte a noci hogy a magas szintu angolt vegyem fel! Ezzel rogton sporolt nekem egy teljes felevet, mert normalisan azokat csak az veheti fel aki elozoleg elvegezte a 101-et. Igaz errol hiaba volt meg az e-mailem, megse sikerult regisztralni a neten keresztul, ugyhogy gondoltam bekocogok, hatha kell megis a felmero.
Kedden be is mentem, mig Blanka a gyerekekkel a benti jatszoteren volt, de a tesztelo kozpontban kozoltek, hogy e-mail ide vagy oda, nem vagyok a rendszerben, igy meg szintfelmerot se irhatok; hanem menjek el a tanacsado szobaba, majd ott kideritik, mit kene tennem. El is mentem, huztam is sorszamot... es vartam es vartam, mert persze igy felev elejen dugig volt az egesz varoterem hozzam hasonloan elveszett lelkekkel. Kozben meg letelt az ido, amit a kolkok a benti jatszoteren tolthettek, en meg elkezdtem aggodni, mi lesz ha az a hely bezar, en meg rohadok ebben a tetu szobaban. Ugyhogy mikor jott egy ruge, hogy ki az, akinek csak egy kicsi, gyorsan megoldhato problemaja van, rogton odanyomultam, hogy en, en! Ami megintcsak eleg genyo dolog volt, mert igazabol erdekes egy szitu az enyem, de mindegy. Szoval marhagyorsan eldaraltam a helyzetet, es makomra az urge a pult mogott annyira sietett, hogy csak atfutotta az angol tanszekvezeto e-mailjet, es hipp-hopp engedelyzete hogy feliratkozzak orara. Meg is ragadtam rogton a lehetoseget, es regisztraltam 102-ra. Egy rofi kipipalva.

Meg hatra volt a biosz!
A noverkepzo listan az van, hogy a minimum a Bio 107, ami a "biologia alapjai" nevet viseli; mig a kivansaglistan az szerepel, hogy anatomia es elettan I. (Bio204). Namarmost megint az volt a helyzet, hogy 204-et csak az vehet fel, aki mar elvegezte a 107-et, de gondoltam, miert ne probalkozzunk tovabb? Igy irtam egy levelet a biosz tanszekvezetonek, hogy ugyan legyenek szivesen eltekinteni a 107-tol, vegulis csak van egy doktorim, meg tanitok is, meg na. Es abraka-dabra: mar benn is voltam a masodik kurzusomon! Hurrrrraaa! Ket rofi kipipalva.

Mar csak egy utolso akadaly volt elottem, a legnagyobb; ugyanis az a kovetelmeny, hogy a jelentkezo vegezzen el egy matekkurzust; minimum a Mat97-et, de a kivansaglistan az van, hogy Mat110 vagy annal magasabb szintu kurzus a tuti. Mondanom se kell, itt mar nem volt mire hivatkozni, nem volt konyorgesi alap, venni kellett egy mely levegot es elmenni a szintfelmerore. Ott dol el ugyanis, hogy egyaltalan felvehet-e az ember barmilyen matekorat, vagy olyan gyik, hogy elkuldik korrepetalasra (hogy ne legyen annyira ego, ennek is van neve, Mat94, de igazabol meg kreditpontot se er, csak arra jo hogy addig azt kell nyomni mig at nem megy az ember minimum egy harmassal). Persze felsobb orakra is be lehet egybol kerulni, csak attol fugg, milyen szintfelmerot ir az ember. Na en letoltottem az elozo evek zarovizsgait, es megallapitottam, hogy hat erre gyakorolni lehetne eppen honapokig is - lenne mit-, de minek. Meg Blanka is pislogott a 110-es temazarojan, es o otthon matekszakos, szoval ez kicsit megnyugtatott. Igyhat az egyenleteket, tortekkel osztast-szorzast, fuggvenyeket atneztem, belelapozgattam ide-oda a geometriaba, megallapitottam, hogy basszus a tizedere se emlekszem, es milyen ego mar,... de hiaba. Ha egyaltalan eselyt akartam adni a dolognak, ma el kellett menjek a tesztre, mert jovo heten mar kezdodnek az orak, es ha nem haladok, betelik az osszes.

Ma amugyis be kellett menjek a fonokkel beszelni, hogy tudja mi az abra (orakra fogok jarni hogy nover lehessek majd); kicsit tartottam tole, mit fog szolni, de abszolut tamogatott. Mi tobb, mikor mondtam hogy anatomiara is be vagyok iratkozva, megnezte nekem hogy milyen konyvet fogunk hasznalni, es mikor latta hogy azt amelyik neki ott figyel a polcan, nekem adta! Csak igy! Teljesen letaglozott, nagyon meghatodtam. Jo nagy konyv, es marha draga is, ujonnan tobb mint 300 penz. Rendes ez a noci, meg kell hagyni. Persze lehet azt is ertekelte, hogy megigertem, vegigtanitom meg ezt a felevet, es lehet hogy a kovetkezot is (mint kiderult, mikor mondtam hogy beszelnunk kell, azon rettegett hogy negy nappal felevkezdes elott fogom otthagyni). :-)) Na mondom, azert ott meg nem tartunk... Mikor a matek jott szoba, oszinte reszvetet fejezte ki, es szanakozva tette hozza hogy biza o se emlekszik mar semmire. Na, biztato!

Ezek utan elkocogtam megint a teszt kozpontba, es leultem; most gond nelkul hagytak is tesztelni. Fura, mert kepesek ebbol is tobbszoros valasztas jellegu tesztet csinalni: pl. felirnak egy egyenletet, es az A, B, C, D es E mind mas megoldast mutat, ezekbol kell kivalasztani a jot. Szamologepet nem lehet hasznalni, sot semmi mast se, csak papirt/ceruzat. Hat, az elso par kerdes eleg egyszerunek tunt, bar azert boven firkalgattam. Ugy a kozepe fele mar kezdtek olyan kerdesek feljonni, amin csak pislogtam; azokra egyszeruen C-t valasztottam es kesz. Ket reszbol allt, elemi algebrabol (Mat 94, 97, 99) es felsobb szintu matematikabol (ez az a bizonyos Mat 110, es folotte) Kinlodtam vagy ket orat, aztan szerencsere vege lett.
Gondoltam hatha rogton kiirjak, mennyi az annyi, de neeeem, el kellet megint kocogni a tanacsado irodaba, sorszamot huzni es kivarni a soromat. Ezuttal vegig is vartam, az ehsegtol eddigre felig ajultan punnyadtam ott egy szeken, aztan egyszercsak szolitottak. Na mondom is a nocinek, ez eleg ego lesz, mivel en elvileg tanitok is, de ugye voltam vagy 19 mikor utoljara matekoram volt. Nezi, nezi, hat azt mondja: mirol beszel maga, ez nagyon jol sikerult! Mondom: MI?!! nem nezte el? Biztos az enyem az? Igen, azt mondja, biztos. Hat kepzeljetek, az elemi algebram 120-bol 116 pont lett, a magasabb szintu matek 120-bol 69. Ez azt jelenti, hogy nemhogy a 110-es, de akar a 180-as orakat is felvehetem! Hat padlot fogtam. Na mondom, ha ezt nekem valaki igy elore egmondja, tuti nem hiszem el. Szoval gyorsan feliratkoztam statisztikara, mig nem nem gondoljak magukat. "-))


1 comments:

Blacktulip said...

Wow, Andi, mint az uthenger! Nagyon lelemenyes vagy, lehet, nekem eszembe sem jutott volna ez, de ha valaha tovabbtanulok itt, akkor en is probalkozom ezzel, hat igy masfel ev alatt megvagy, nem? Ugyes vagy!